Fototriss: Tidens tand

Veckans tema är nästan skrämmande enkelt för mig. Har under påsken varit hos min mamma som lever med familj på gården som stått här sedan 1869! Så här behöver man inte leta alls bland alla gamla vackra kakelugnar, tapeter eller takmålningar. Tyck gärna till och gå in på andras bidrag här.



En gammal vacker klocka, kanske fungerar som matklocka?



En orginaltapet ur "det blå rummet". Färgen bleknar och all gulddetaljer håller på att försvinna.



Tyvärr så har det blivit en del fuktskador i taket, men som någon gång ska försöka repareras.

Tycker det är kul med bilder här ifrån så visar även några klickbara minatyrer också.
   
Fotografier | |
#1 - - Mi@:

ojoj så snygga gamla tapeter, jag var en gång i en gammal norrbottensgård där dom rivde och renoverade fann då en gammal tapet vars mönster jag ritade av och virkade en duk av - längesedan nu men tapeter från förr var sååå vackra!



Ha en skön söndag!

#2 - - Bokmalen:

Vad läckra tapeter det var!! Verkar vara ett riktigt läckert hus!?

Kramen, Maria

#3 - - Anna:

Vilken vacker klocka! Den vinner min röst idag :)



Häftiga tapeter också. Ett drömställe att plåta på och i omgivningarna.. om det skulle vara jag iaf! ;)



Ha en fortsatt fin påsk!

Kram Anna

#4 - - lilalili:

Vilken fantastiskt vacker tapet! Den blir min favoritbild här hos dig!

Ha en skön eftermiddag!

#5 - - Bella:

Vackra bilder här! Precis i min smak! Tapeten är gudomlig....!

#6 - - Cecilia Artista:

Så härligt för din mamma att bo på den gamla gården! Kul att många gamla saker bevaras också!

#7 - - Susanne:

Oj så häftigt att se!! Jättefina tapeter. =)

#8 - - Avsändare Margareta G:

Riktigt gammalt och genuint. Trots att tapeten tappar färg så är den ju välbevarad från 1869. Tänk på hur dagens tapeter ser ut efter X antal år. Urtjusigt att ha förmånen att få bo i den miljön, fast det ställer ju en del krav på dig som familj också.



Utanför fototrissen, din lilla takbild (den lila) vilken konstnärlig kreativitet.



/Margareta G

#9 - - Amanda:

Hej det måste vara kul att ha en så nära anknytning till tidens tand. När det väl börjar bli slitet, så går det fort. Hoppas att någon med kunskap renoverar taket. Att gården får fortsätta vara som den är med allt gammal bevarat. /Amanda

#10 - - Cissi1:

Intressant med en sådan gammal gård. Där finns säkert massor med gamla och fina saker att fotografera. Har du bott där själv också?

#11 - - Catherina:

Så fina bilder! Gillar tapeten! Läcker! Ha en trevlig vecka! :)

#12 - - Erik:

Först klickade jag upp miniatyrbilderna, härligt med jukeboxdetaljen :-) Fast i din triss blir det knepigt, kanske det fuktskadade taket, eller den vackra väggtapeten... Hmm. Tror jag väljer klockan, svårt ana storlek, men snöret skvallrar om en rätt liten klocka. Kul att du gillade Televinken, tåghistorien är rätt gullig, men fina foton i boken ;-) Hur kommer det sig att du känner till Televinken?

#13 - - Monkan:

Oj, 1869! Ja då lär det ju finnas massor att fota, förmodligen inget som inte är värt att fota :-) Tapeten är otroligt vacker och bilden fin när fokus tonas utåt kanterna.



Apropå missade bilder, i ett av dina tidigare inlägg, jag går faktiskt ingenstans utan kamera, inte ens till parken eller affärn. Min lilla alltid-i-handväskan-kamera är alltid med, men å andra sidan så blir det nog bättre bilder med den större (men fortfarande ganska lilla) kameran som är med på planerade fotopromenader. Vad häftig fjärilen var, vingarna ser ju ut som löv! Och vilka härliga färger i bilden.



Och apropå det där med Globen, tunnelbanestationen kan de ju inte döpa om i alla fall vartefter sponsorerna av arenan byts (antar jag). Nä, lite storhetsvansinne tycker jag, att byta namn på arenan.

#14 - - Mitt i Fågelsången:

Åh så underbart att originaltapeter finns kvar - en kulturskatt! Bild 2 blir min favorit!

#15 - - Cissi:

Vilka härliga bilder. Favoriten blir den första med klockan där färgsättningen blev lite extra skön.

#16 - - Lillaviola:

Hej!

Jag glider in här och ska spana på din fototriss och fastnade för lammet som är lite motsträvigt...

Men så kom jag på vad jag skulle göra så dök hönan upp ojojo snacka om att gå vilse bland vackra bilder.



Sen hamnade jag rätt och vilka foton! Klockan och tapet nr 2 blir 1:or båda två.



Ha en underbar dag och tack för dina bilder!

#17 - - Anna:

Verkligen underbara bilder =)

#18 - - Cina:

Fina bilder. Bild nr 2 blir min favorit!

#19 - - Den Passionerade trädgårdsturisten:

Var ligger denna gård? Och vilka vackra ting. Framförallt blir jag intresserad av tapeten! Ni kanske kan bevara den på nåt sätt...tapeter är ju så intressant nu inom hemindredning och alla försöker nytrycka gamla mönster. Favvo-bild nr2.

Gamla skor, 30 år gamla finns hos mig.

#20 - - Den Passionerade trädgårdsturisten:

Tack för kommentaren hos mig om gårdens tapet. Jag kommer definitivt åka förbi och ta en fika nästa gång jag är i trakterna kring Bollnäs. Hälsade på några vänner i det området för 2 år sen i augusti, de bodde i två hälsingegårdar, den ena använde de på sommaren och den andra var mer vinterbonad. Hon heter Nina Ericson (numera Nina Östman) och har fotat en bok som heter Husbibeln - möten med gårdar (i Hälsingland).



Kan verkligen rekommendera boken, till dig eller till din familj i Hälsingland. Maj-Britt Andersson har skrivit.

Vi hörs kanske igen i bloggosfären..

Upp