Disneyland Paris (varning för reseberättelse och wall of text, bilder längre ner)

 
 
Okej, så här en månad efter är det väl äntligen på tiden att gå igenom lite bilder och story över Paris. Resan till Paris kan väl ändå kalla lite spontan, tror att en månad innnan vi åkte ungefär så frågade jag min lillasyster Amina om att istället för att ses hos varandra (sthlm/skåne) kan vi väl åka till Paris istället. Tänk vad bra att man är lika ibland för det ville hon. Vips bokades det flygbiljetter och hyrdes lägenhet för en weekend.
 
Men allt var inte bara fröjd som det brukar vara när man ska resa, självklart är det strejk med airfrance som vi bokat dit flyget med. Så dagen innan avresa blir våra ditflyg cancelerade. Jag ville helt enkelt dö. Hade en panik som inte var nådig och hyperventilerade som en galning. Efter mycket panik och massa letande och efter varit nära på att inse att det kanske är dags att ge upp, så löste det sig ändå. Meningen var att vi skulle båda flyga på onsdagskvällen och komma fram ungefär samma tid, men istället blev det så att jag flög Onsdag morgon och Amina kom över dagen efter. Tack och lov för förstående chef som gav mig paniksistaminuten-ledigt!
 
Jag åkte alltså i själv väg på Onsdagsmorgonen till Paris, hittade mig in till stan och stationen där vårat boende låg och via bästa google maps hittade fram till lägenheten där jag checkade in.  Nu kan man ju tänka att det kan vara lite segt att vara själv i en stad så där, men som turen var så var ju faktiskt andra delar av min familj på Disneyland Paris i samma stund! Så efter att lämnat av väskan, letade jag mig ner till tåget igen och satte mig på 45 minuters resan till Disneyland Paris. Smidigt som tusan förutom att min telefon inte kunde ringa eller smsa med överhuvudtaget. Så var lite svårt att få tag i sagda familj när jag väl var på plats. Men efter att ha gått runt i cirklar med telefonen högt i hand i jakt på wifi signaler ett bra tag så fick jag äntligen kontakt och kunde möta upp med fina familjen.
 
Kolla här vad glada de blev av att se mig (inbillar jag mig)! De hade ju redan hängt här några dagar och var lyckliga att få visa mig runt med. Om det var någon som studsade av lycka var det nog jag. Björne som också var med, men inte på bild, kände för en dags slappande så jag fick låna hans biljett in, win! 
 
Jag fotade cirka tusen miljoner bilder med alla småsyskon på Disney kan jag säga, här på Elina med slottet i sin hand samtidigt som hon trycker ner några stackars turister. Värt att tillägga är ju även att det var sommarvärme i Paris, så värt. 
 
Vi hälsade på lite trevliga Disneyfigurer med, här en sån trevlig mus från Askungen (ville dock inte sy en balklänning åt mig, måste säga att jag blev lite besviken över detta faktum, oh well)
 
Sen vart det överlag en massa promenerande och kolla på alla byggnader och fantastiska miljöer. Snacka om att försvinna i en egen värld, så otroligt vackra detaljer överallt. Trots övertrötthet av att klivit upp 04:00 på morgonen ville jag aldrig att det skulle ta slut. 
 
Sen så blev det mycket mycket karusellåkande. Typ det bästa som finns i hela världen. Här flyger Sabina runt mig i rymdskepp. Sen åkte vi runt i en båt lite med och lyssnade på berättelser på franska och det gick bara jätte jätte långsamt, men var väl mysigt. Bästa var bergodalbanorna, åh saknaden. Space Mountain och Indiana Jones. Wow, skräckblandad förtjusning och skratt blandad med panik om det verkligen var säkert. Men en sak är säkert och alla bergodalbanor borde ha loopings. 
 
Förutom att det var fina detaljrika byggnader och attraktioner så var även personlaen väldigt fin (hehe). Här smygfotade jag helt öppet (kan nog inte kalla det smygfota när man fotar med systemkamera och den som blir fotad ser det) på väg in till spökhuset bara för att få bild de tjusiga kläderna (okej, okej den tjusiga killen i kläderna med). Alla var så fint klädda! Har massa öppetsmygfotande personalbilder hemma. 
 
 Titta vad fint! Halloween pyntat och grejer. Men ja sen blev det mörkt och började ju regna lite, men det gjorde inte allt för mycket. Eller ja.. för att vara helt enkelt började jag nog bli lite övertrött här, dels av tidig morgon och av over excitement över att vara på Disneyland, så här ville jag nog helst mest sitta ner, äta och sen sova sova sova. 
 
Men det blev ingen sömn på ett tag till, och bra var väl del för då hade jag missat den ascoola ljusshowen som visades på slottet på kvällen sen. Och vilken show! En hel fest av Disneyfilmsmedley med musik, fyrverkerier och hej hå vad inte! Jag var återigen i extas, bildenger ingen rättvisa, men här filmade jag mest. Så fantastiskt, med urklipp från bland annat Skönheten och odjuret, Peter Pan, Lejonkunden och Ringaren i Notre dame. Att en del sånger var på franska spelade ingen roll. 
 
Men efter det så fick jag äntligen mat och välbehövlig sömn, det var min första dag i Paris :D Fortsättning följer haha. 
För att sammanfatta det hela:
 
- Disneyland Paris är så awesome och så absolut värt att åka dit om man har vägarna förbi eller så. Eller mer, det är värt att se till att man har vägarna förbi. Tycker inte ens man behöver ha barn med sig om man inte vill / har några. 
 
För att det inte bara ska vara guldskimmer, kan jag lägga till en sak jag kände var negativt med.  Kommunikationen, det mesta var på franska och inte många var pepp på att prata engelska. Inne i Paris hade jag förväntat mig att det skulle vara knepigt med språket men på en sån stor turistattraktion/plats förväntade jag mig lite mer faktiskt. Typ som när jag frågade efter wifi och tjejen i informationen fnittrade nervöst till svar... Ingen direkt hjälp. 
Men skit i det, man klara sig ändå, nicka och le och och space mountain en gång till. 
 
 
Resor | |
Upp